Cuidar el cuidador professional

Disposada a fer d’aquest blog un espai on puguis trobar eines i recursos per encarar de la millor manera possible la convivència diària amb persones dependents que es van deteriorant tot i les atencions i intervencions dels diferents professionals que configureu l’equip de treball del centre on treballes. El vincle terapèutic, l’atenció i la cura diària de persones grans dependents solen generar vincles afectius que et poden afectar emocionalment en el teu dia a dia.

Cada vegada més, els professionals d’aquest àmbit us veieu  exposats a patir ansietat, estrès, angoixa, etc., per molts motius diferents.

Per sort, als professionals que desenvolupeu les tasques de cura us mou un important sentiment de servei i humanitat. Tot i que intentis posar espai entre allò professional i els teus propis sentiments, hi ha moments en què aquesta relació d’ajuda et pot jugar una “mala passada”. En aquest article et donaré pistes perquè puguis proporcionar-te l’autocura que tant necessites per poder protegir-te dels aspectes negatius que poden incidir en la teva feina.

Aspectes relacionats amb el teu estrès

El fet de treballar amb persones amb dependència i malaltes pot generar-te sentiments i emocions de tot tipus:
  • Ira i ràbia relacionada amb els valors contraposats entre tu i el teu entorn laboral
  • contenció, en la incapacitat de rebatre a companyes o caps durant la feina.
  • Impotència, davant la malaltia, les davallades funcionals i cognitives, incapacitat d’arribar a tot.
  • Vergonya davant la falta de coneixements, habilitats comunicatives i socials.
  • Tristesa relacionada amb els processos de pèrdua, mort, dolor, canvi de centre, canvi de companyes.
A tot això cal sumar-hi altres situacions inherents a l’activitat laboral que poden ser fonts d’estrès laboral:
  • sous baixos,
  • sobrecàrrega laboral: manca de recursos i ajuts tècnics
  • poques oportunitats de promoció
  • relacions interpersonals complexes
  • Infravaloració professional

Aspectes que poden ajudar-te: Límits, comunicació i relaxació

Per tot això, cal que com a professional reconeguis com pots actuar per millorar el maneig de l’estrès, aplicant solucions al més ràpid possible, abans que es faci crònic i pugui ser perjudicial per a la teva salut física i emocional. Davant de l’atenció de les persones dependents et recomano que tinguis present:

En el lloc de treball

  1. Coneix la cultura del centre, informa’t de la missió i la visió dels reptes fundacionals i si s’acompleixen, és important que coneguis la realitat del lloc on treballes.
  2. Informa’t si, dins de l’empresa, existeixen, a nivell de prevenció de riscos laborals, programes d’actuació en cas d’estrès laboral i si es fan servir.
  3. Posa atenció a les teves respostes o conductes  front les diferents situacions del dia a dia. Identificant i valorant aquelles que no han estat adequades. Aquest exercici t’ajudarà a aprendre de les teves conductes poc encertades.
  4. Parla amb el o la teva cap. Explica-li la teva situació, què t’amoïna, intenta trobar solucions i establir un pla eficaç per gestionar les situacions que et generen estrès.

Fora del lloc de treball

  1. Qui et coneix millor que tu? Troba aquelles activitats que més t’agradin a traves de les quals podràs canalitzar l’estrès i no deixis de practicar-les: córrer, caminar, llegir, anar al cinema, ballar, ioga, excursionisme, etc.
  2. Ull amb els vincles afectius amb els residents! Ets responsable d’ells en la teva jornada laboral, fora no. Estableix límits entre la vida laboral i la professional.
  3. Per recuperar-te de la sobrecàrrega física, psicològica i emocional has de desconnectar de l’activitat laboral, ocupa’t de la família, dels amics, dels teus interessos i parla d’altres coses que no siguin la feina.
  4. Pren-te un temps per relaxar-te, el que més t’agradi: un bany relaxant, meditació o atenció plena, contemplació…
  5. Busca i accepta el suport de persones de la teva confiança amb qui puguis parlar i expressar les teves emocions i sentiments en llibertat.
A banda de tot això, cal que tinguis  present que són molts els  professionals que et poden acompanyar per detectar, comprendre i gestionar l’estrès laboral. En definitiva, gestionar l’estrès és a les teves mans, i és molt important que parlis de la teva salut. Et dic per avançat  que no podràs canviar tot allò que  et provoca l’estrès, però sí que podràs aconseguir modificar la teva resposta davant d’aquest. Si desitges llegir altres articles  sobre com acompanyar de manera conscient i respectuosa a la nostra gent gran, visita el meu Blog Si tens dificultats a l’hora d’acompanyar emocionalment la teva gent gran i necessites un servei personalitzat, pots mirar el servei d’acompanyament psicològic i emocional individual clicant aquí

Magda Julià

La forta vocació d’atenció i de cura cap a la gent gran en situació de dependència m’ha dut a acompanyar als seus cuidadors en aquest procés de cura. El treball psicològic i emocional ofereix una cura saludable per tothom i aprofita l’experiència vital com una bonica oportunitat de creixement personal.